Sunday, June 9, 2013

Mikäs tässä möllöttäessä




Maailmassa ei
todellista ihmistä
yhtä ainutta,
näkyy vain tuo rajaton
tyhjän väreily.

Tien lähde (Dogen, 1200-1253)


Aina kun luen buddhalaisuudesta, minulle tulee tunne, jossa seison valtavan vuoren juurella painava reppu selässä. Huipulle olisi pyrittävä jollakin keinolla ja kirjassa tarjotaan vinkkejä matkan varrelle. Urakka on melkoinen eikä perillepääsystä ole varmuutta. Otan siis kaikki neuvot kiitollisena vastaan.



Järvelä, A. Osamitsu, M. & Pölkki, M. Mitä miten zen. Teos, Helsinki, 2013.



Aleksi Järvelän, Miika Pölkin ja Miika Osamitsun Mitä miten zen ei ollut minulle mikään helppo lukukokemus. Olen tahkonut kirjaa läpi jo muutaman kuukauden aina kun siihen on löytynyt sopivan rauhallinen sauma. Tahkonut sen vuoksi, että usein olen edennyt etanan tahtia: lause tai kappale on täytynyt lukea uudelleen ja uudelleen enkä silti ole varma tajusinko sisältöä ‘oikein’, tai edes ymmärsinkö viestin omalla tavallani. Joskus tartuin yksittäisiin käsitteisiin, joita jäin miettimään, vaikka olisi vain pitänyt varmaan 'haistella ilmaa'. Tätä kirjaa on kenen tahansa mahdotonta vain lukaista tai ahmia, veikkaan. 


“Zenin tekstimaailmassa vaeltelu on luonnonvoimien armoilla liikkumista: siellä liikkumiselle ei ole vain yhtä tapaa, se ei muodosta sen enempää toimintaa ohjaavia ajatuskaavoja, tietoa ohjaavia käytäntöjä kuin kattavan ajattelun edellyttämää eheää ja ristiriidatonta kokonaisuutta. Täytyy vain haistella ilmaa ja päättää sitten miten edetään. Lopultakin, sanoilla on väliä, koska kirjan lehtien sananjalkojen toistuvat kuviot johdattavat muodostamissaan tiheikössä kahlaavan juurille.” 


Kieli on paikoin varsin filosofista, hiukan mystistä ja monisyistä, paikoin taas virkistävällä tavalla kaunistelematonta ja selkeää. Kirjassa pohditaankin hiukan kieliasioita, ja sitä kuinka suomen kielessä ei ole toistaiseksi vakiintunutta zen-sanastoa. Tykästyin kovin varsinkin kirjan luontovertauksiin, jotka tulevat alkuperäisestä sanastosta; on vettä, metsää, tuulta ja vuorta.


“Tämän kirjan tarkoituksena on näyttää miten zen puhuu ymmärrettävää ja mullistavaa suomea, kun sen vain annetaan kertoa itsensä suomen kieleen.”


Sisältö on jaettu kahteen osaan: ensimmäisessä valotetaan zenin historiaa ja sitä mistä zenissä on kyse, toisessa miten zenin lähteille on mahdollista päästä. Ihastelin lukiessani kirjan visuaalista ilmettä: varsinkin pelkistetyt siveltimenvedot kappaleiden välillä ja ‘runosivuilla’ saivat tämän lukijan mielen tyyntymään ja lepäämään yksinkertaisessa kauneudessa. Ihania taukopaikkoja, joissa sai taas hengityksen tasaantumaan ennen kiipeämisen jatkumista.


Oli valtavan mielenkiintoista lukea zenin ja buddhalaisuuden historiasta, kehityksestä ja matkasta maasta toiseen. Kaikkihan ei olekaan niin virtaviivaista, suunniteltua tai yksinkertaista, eivätkä kaikki aina olleet asioista samaa mieltä – olemmehan ihmisiä ja vain pieni osa meistä valaistuneita! Varmasti sama havainto koskee kaikkia ajattelusuuntauksia ja uskontoja. 

Zenin olemusta taas hahmotetaan kirjassa ensiksi sen kautta, mitä zen ei ole. Luulen, että oma takertumiseni käsitteisiin ja lauseisiin johtui suurelta osin siitä, että aivoihini on jonkinasteisesti iskostettu länsimaiselle filosofialle ominainen järkiperäinen ja käsitteiden sisältöjen tarkkaan määrittelyyn perustuva ajattelumalli. Sen vuoksi esimerkiksi seuraavaa voisin pohtia vuoden loppuun, ellen pidempäänkin:


“Annettuna ottamisen sijaan zen tarttuu siitä kohdasta mistä kulloinkin ollaan eikä harhaudu eikä harhauta käsitteiden myötä käsityksiin. Merkitys ei löydy käsitteistä tai käsityksistä: merkitys kumpuaa merkillisestä ja merkillisyys merkitään esimerkein.”


Avualiasta oli myös todeta, että zenissä ei esimerkiksi ole kyse itsensä eheyttämisestä, parantamisesta tai kehittämisestä, sillä kaikki nuo keskittyvät itsen ympärille, eli ovat pohjimmiltaan itsekeskeistä toimintaa.


 “Elämään ei ole ulkokohtaista reseptiä tai kaavaa, koska lääke määräytyy oireen mukaan ja parantuminen tapahtuu tarpeen mukaan. Elämä ei ole hyvää eikä huonoa, mutta sitä voidaan elää taitavasti tai taitamattomasti.”


Zenissä on siis kyse maailmassa olemisen tavasta. Syy huonoon oloon maailmassa johtuu zenin (ja buddhalaisuuden) mukaan katkeruudesta ja takertumisesta. Kun näihin havahtuu, on mahdollista astua oikealle tielle kohti vapaampaa ja tyynempää elämää. Pidin kovasti katkeroitumisen määritelmästä kirjassa. Muutama kohta tuntui aika tutulta :-)


“Katkeroitumisella (skr. duhkha) on monta nimeä: tyytymättömyys, tylsistyminen, ahdistuminen, kärsiminen, vitutus ja masentuminen. Katkeroitumisen aiheita riittää loputtomiin: syntyminen, vanheneminen, vastoinkäymiset, päähänpinttymät, takertumiset ja mielihalut.”


Minä (kun yhä jäsentelen maailmaa itseni ja omien halujeni ja takertumisten kautta) koin kirjaa lukiessani sekä ahaa-elämyksiä, pieniä kirkkauden hetkiä sekä tuskastuttavia minuutteja, jolloin luin samaa kohtaa yhä uudelleen ja uudelleen toivottomuuden vallassa. Selkeästi en ollut tällöin oikeanlaisessa mielentilassa, sillä “Mieli on astia – siihen mahtuu koko maailma.”

Mielestä pääsemmekin oleiluun, tai möllöttämiseen. Möllöttäminen, vain oleminen, istuminen, on zenissä toimintaa, ajattelun lopettamista, poukkoilevan mielen hallintaa.  Mitä miten zen tarjoaa ohjeita oikeaan möllötysasentoon ja mielenhallintaan. Loppu onkin sitten möllöttäjän hallussa. Rakastuin tähän:


“Rehellisesti sanoen istuva möllöttäminen on vaivattomuuden ja ilon dharmaportti. Jos kuitenkin käy niin että ihminen sattuu sairastumaan harjoittaessaan, johtuu se siitä, ettei hän pidä huolta itsestään. Mikäli tästä asiasta saavuttaa ymmärryksen, ruumiin neljä elementtiä tuntuvat luonnostaan keveiltä ja vaivattomilta; mieli on valpas ja raikas; ajatukset ovat suoria ja selviä; dharman maku ravitsee mieltä; ihminen on rauhallinen, puhdas ja ilomielinen. Ken on saavuttanut selkeyden, häntä voidaan verrata lohikäärmeeseen vedessä tai tiikeriin vuorella. Ja jos ei sitä olekaan vielä saavuttanut, anna vaan tuulenvireen ylläpitää liekkiä niin ei tarvitse nähdä liikaa vaivaa.”


Tämä kirja liittyy niiden joukkoon, jotka kulkevat mukanani ja johon tulen epäilemättä palaamaan sellaisina hetkinä kun kaipaan kaaokseen rauhaa ja ehkä niinä rauhan hetkinäkin. Yhdellä lukemalla tunnen tosin vain raapaisseeni pintaa. Helppoa tai viihdyttävää sulateltavaa viesti ja esimerkit eivät aina ole taidokkaasta kielenkäytöstä huolimatta, mutta toivon, että sen johdattelemana tulen kokemaan kohtaamista, havahtumista - ja ehkä jopa ymmärtämistä.


Unissakin
vain tämän maailman unia
ei muuta,
ei toteen havahtumista
kuun punerruksessa.

Täysin läpäisevä (Shotetsu, 1381-1459)

4 comments:

  1. Voi apua, miten mielenkiintoista! Olen aina ollut hirveän kiinnostunut buddhalaisuudesta, joten tämä kirja tuntuu todellakin lukemisen arvoiselta. Kävin jo varaamassa kirjan kirjastosta. :-) Kiitos vinkistä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ole hyvä! Toivottavasti saat lisättyä laina-aikaa, että ehdit pohdiskella ;-) Tämä oli muuten fyysisestikin kauhean kaunis kirja ja tuntuu hyvältä kädessä.

      Minuakin buddhalaisuus kiehtoo, vaikka joskus tuntuu, että vuori vain kasvaa kiivetessä :-)

      Delete
  2. Täällä myös yksi buddhalaisuudesta kiinnostunut. Olen hieman vahingossa noudattanut buddhalaisia oppeja ja etenkin luopuminen, kaikenlaisesta takertumisesta luopuminen, on ollut todella vapauttavaa. Myös mottoni "itsestä ulospäin" on ollut hyödyllinen. Itsekeskeisyydestä ja materiasta lupuminen on tuntunut todella hyvältä. Pitääpä katsoa saisinko tämän kirjan luettua. Voisi saada lisää hyviä ideoita. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pureksittavaa löytyy takuulla tästäkin kirjasta.

      Minua alkoi buddhalaisuus aikoinaan kiinnostaa puhtaasti estetiikan vuoksi, mutta sittemmin itse viestikin on alkanut kiinnostaa ja jopa mennä perille.

      Olen samaa mieltä: takertuminen vie hirveästi energiaa ja ainakin omalla kohdallani on tuntunut, että nimenomaan luopumalla vasta saa jotain.

      Ihan polun alussa olen tosin, ja tykkään kovasti myös materiasta ja kaikesta kauniista :-)

      Delete

Suuri kiitos kommentistasi!