Friday, October 11, 2013

When you wish upon a star...

Blogger melkein jo pelittää normaalisti, ainoastaan alareunan Pinon päällimmäisenä -kirjaa en edelleenkään saa päivitettyä. Muistakin ongelmista olen päättänyt ottaa muutaman päivän taukoa, kun eivät ne murehtimalla kuitenkaan ratkea!

Tähän keventyneeseen fiilikseen sopii mainiosti reissupostaus elokuisesta Hong Kongista. Mainitsinkin ennen lomailua, että mini-me on ollut viimeajat harvinaisen tietoinen HK:n Disneylandistä. Neljä visiittiä oltiin onnistuttu tekemään ilman disneylyä, mutta tällä kertaa oli otettava härkää sarvista.

sannabanana
Vesisuihkussa surffaava Mikki oli oikeasti hieno!

Meillä oli pitkä, suunniteltu seisahdus HK:ssa juuri tätä tarkoitusta varten, mutta lentokenttävirkailijat päättivät järkätä hiukan jännitystä elämään. Koska varasin lennot aika myöhään (enkä ole miljonääri), jouduimme reissaamaan HK:iin kiertotietä, eli Shanghain kautta. Laukut lähtivät Hki-Vantaan priority check-inistä matkaan, ja saimme siellä varmistuksen, että ne lentelisivät itsekseen Aussilaan saakka. Shanghaissa oli edessä supernopea vaihto, jota jo valmiiksi stressasin. Onneksi lento oli aikataulussa ja matelimme turvatarkastusten, tullin ja maahanmuuttoviranomaisten jonoissa kohti seuraavaa konetta. Viimeisellä tiskillä kuitenkin paljastui, etteivät laukkumme siirrykään automaattisesti Shanghain kentällä eteenpäin, vaan meidän olisi täytynyt napata ne mukaamme saapuessamme! Helsingistä oltiin kuulemma annettu väärää infoa. Voihan itku ja hampaidenkiristys! Koska aikaa ei ollut hukattavaksi, alkoi hullu laukka lentokenttähenkilökunnan kanssa samaa reittiä takaisin. Laukut löytyivät yksinäisinä liukuhihnalta. Tässä vaiheessa olin jo aika toivoton ja todella väsynyt. Helppo vaihto oli muuttunut helvetilliseen rumbaan, jonka aikana kävimme kaikki jonot läpi kolmeen kertaan, ja viimeisellä kerralla mukana olivat myös vuorenjärkäleen kokoiset ja painoiset laukut!

HK:n lento oli jo täyteen buukattu ja lähdössä siinä vaiheessa, kun saavuimme takaisin check-iniin. Aurinko päätti onneksi paistaa hikiseen ja huohottavaan risukasaan, ja meidät asetettiin business-luokasta löytyviin ainoisiin vapaisiin istuimiin. Huh! Vihdoinkin matka saattoi jatkua. Harmillista oli ainoastaan se, että lento oli niin lyhyt. Ehdin ottaa mininokoset ja nautiskella ihanista herkuista, sekä erityisesti miettiä, että seuraavalla kerralla pitkät matkat on tehtävä business-luokassa, maksoi mitä maksoi. Hyvästi kärsimys ja puutuneet jalkat/särkevä niska! Makuuasennossa matkustus sopii minulle paremmin kyseisellä reitillä :-)

sannabanana
Kivoja palloja, joita ei onneksi tarvinnut ostaa logistisista syistä.

Puolenpäivän jälkeen laskeuduimme ihanaan Hong Kongiin. HK on yksi lempilomapaikoistani: suurkaunpungin vilinää, hyvää teetä, ikivanhoja perinteitä, toimiva julkinen liikenne, uskomattoman herkullista ruokaa, moninaisia shoppailu- ja ikkunaostosmahdollisuuksia, kaunista luontoa, upeita näköaloja, edullista luksusta, luovuutta ja kekseliäisyyttä sekä henkisesti sopiva sekoitus maanista energiaa ja syvää rauhaa. Me olemme aina saaneet kaikkialla HK:ssa osaksemme asiantuntevaa ja erittäin ystävällista asiakaspalvelua, joten tuo seikka on olennainen osa meidän Hong Kongiamme. Lähipiiristä löytyy tosin toisenlaisiakin kokemuksia, joten sataprosenttisesti en uskalla vannoa asian suhteen.

Luksusistuimista irtauduttuamme oli toimittava ripeästi: hellevaatteet päälle käsimatkatavaroista, päiväviisumit käteen ja lentokenttähenkilökunnan puheille. HK:n lentokentällä on maailman paras henkilökunta: tietävät kaiken ja kirjoittavat kaiken ylös englanniksi ja 'kiinaksi'. Pian siis selvisi, minne voimme laittaa käsimatkatavarat säilöön, kuinka paljon se maksaa, missä on lähin ATM käteistä varten, kaikki mahdolliset reitit Disneylandiin, niiden hinnat ja kestot, sekä pääsylippujen hinnat (ja huom: mehevä alennus lentokentältä päiväretken tekijöille!). Salamana matkaan siis!

Liikennettä ei ollut nimeksikään, joten matka taittui taksilla yllättävän kevyesti. Oikea valinta siis tällä kertaa. Junallakin olisi päässyt parin vaihdon kautta. Sisäänpääsylläkään ei ollut jonoa, joten kohta kirmasimmekin jo disneymäisen musiikin saattelemina porteista sisään unelmien ihmemaahan! Tai kirmasimme ja kirmasimme: elokuussa HK:n kuuma ja kostea sää on kuin paksua puuroa, eli aika hitaaseen tahtiin taisimme tosiasiassa edetä. Hiki siis virtasi solkenaan paahtavan auringon alla ja kylmät (kalliit) juomat tekivät kauppansa.

sannabanana
Tällä kojulla asioimme useampaan otteeseen. Oikeasti olisin halunnut sukeltaa tuonne joukkoon.

Tuonnekin olisi tehnyt mieli pulahtaa...

Mad hatter's tea pot, josta kurkkaa hiiri :-)

sannabanana
Onneksi varjoisia ja vetisiä lepopaikkoja löytyi sieltä täältä.

Ja hauskaahan siellä oli, aikuisenkin mielestä. HK:n Disneyland on sopivan pieni, eli koko päivää aamusta iltaan ei siellä tarvitse viettää. Sopiva huvipuistoaika taitaakin lähinnä riippua laitteiden edessä olevista jonoista, jotka olivat valitettavasti aika karmean pitkät: 45 minuutista tuntiin. Olimme liikkeellä lauantaita, eli viikolla laitteisiin pääsee todennäköisesti nopeammin. Pitkät jonotusajat olivat harmilliset, sillä me rajallisen ajan vierailijat jouduimme luopumaan joistakin haaveistamme, jos aioimme palata takaisin lentokentälle ajoissa seuraavaa lentoa ajatellen. Hiki virtasi jonottaessa ja kaduimme sitä, että olimme jättäneet sateenvarjon laukkuun. Varjoa olisimme nimittäin kaivanneet kovasti porotuksessa. Pääsimme loppujen lopuksi pyörimään vinhasti teekupeissa ja kiitämään avaruusaluksilla. Puksuttelimme myös (tylsällä) junalla.

Juhuu, jipii! Näillä pääsi yllättävän lujaa!

sannabanana
Junassa hauskinta oli toiset turistit!

Sateen/auringonvarjot jonossa.

Elokuussa Disneylandissä oli vesiparaati, joka toi ihanaa helpotusta kuumuuteen. Paraati oli oikeasti upea, eli sitä ei kannata missata! Kaupallisuutta ei Disneylandistä tietenkään puutu, ja mekin sorruimme ostoksille yhteen (kymmenistä) samankaltaisista liikkeistä saaliinamme perinteiset Minni-korvat ja uusi hieno koulureppu.

sannabanana
Paraatissa roiskittiin vettä. Enemmänkin olisi voinut!

Ihana Tuhkimokin roiskutteli hajuvettään!

Kuumuuden ja kosteuden yhdistelmä sekä Disney-vipinä vei mini-me:ltä mehut totaalisesti pois. Reppana nukahti sikeästi taksiin ja sain raahata mukanani puoliunessa hoipertelevaa 6-vuotiasta loppumatkan. Oikeasti ehdin jo huolestua, että saikohan raukka lämpöhalvauksen, mutta diagnoosi todettiin vääräksi seuraavana aamuna saapuessamme takaisin kotikamaralle, jolloin minä olin se unissakävelevä zombie ja mini-me pirteä kuin peipponen :) Eli sellainen oli pikavisiittimme Disneyn ihmeelliseen maailmaan!

6 comments:

1. Olipahan seikkailu, mutta pääasia, että unelma toteutui. :-)

Hongkong kuulostaa kyllä tosi kivalta paikalta. Minulla on Aasian tuntemus harmillisen heikkoa - en ole käynyt kuin Thaimaassa ja Malesiassa (niin ja tietysti Intiassa :-D), mutta jotenkin Hongkong kuulostaa samantyyppiseltä paikalta kuin Kuala Lumpur. Me ihastuimme kaupunkiin kovasti, ja aiomme mennä sinne uudestaankin, jos vain mahdollisuus tulee.

Replies
    1. Joo, kun hiukan siellä Shanghain päässä uskalsin ennustella, että Disneyland saattaa jäädä väliin, jos myöhästytään lennolta, oli pettymys niin valtava, että sydän meinasi särkyä! Eli onneksi ehdittiin!
      KLssa en ole käynyt, mutta uskaltaisinkohan veikata, että (muiden kertomusten perusteella) HKssa on vielä enemmän tekemistä? Mutta KL on ehdottomasti meilläkin reissulistalla!

Delete
  2. Täytyyhän sitä nyt ainakin kerran elämässä Disneyllä. Tosin minusta tuntuu, että se yksi kerta onkin vallan riitävästi koko loppuelämäni ajaksi?

Replies
    1. Näinpä juuri :) Kävin joskus teininä Pariisin Disneyssä ja sieltä jäi kamalat muistot. Tällä kertaa oli jopa oikeasti hauskaa, eli usko tai älä, voisin mennä uudestaan. Siis joskus viiden vuoden päästä! :)

Delete
  3. Oi, rantaudun Hong Kongiin 1.12. pariksi päiväksi..viisumia ei ole..sen saa varmaan kentältä?

Replies
    1. Juhuu! En ole koskaan käynyt HKssa talvella, kerro sitten millaista oli ja mitä teit! Jep, ne vierailudokumentit saat kentältä helposti!