Monday, June 23, 2014

Bonjour!

Ranskalaislinja jatkuu :) Kirjojen lisäksi teevalikoimastakin on löytynyt viehättäviä (melkein aitoja) ranskistuttavuuksia. Harney & Sonsin Paris on herätellyt minua talviaamuisin pehmeydellään sekä vankalla annoksella kofeiinia (kahvinjuojat huom: tämä siis verrattuna vihreään teehen). Parisissa sekalaiseen mustaan teehen on lisätty luonnollisia ja keinotekoisia vaniljan, 'hedelmien' ja 'sitrusten' aromeja. Minua aina hiukan ärsyttää ja epäilyttää tällainen epämääräisyys sisällysluetteloissa, mutta siitä huolimatta pidän tänä talvena Parisista kovasti.


sannabanana
Tyylikäs purnukkakin tuo ranskalaisfiilistä.

Niin kuin olen aikaisemmin maininnut, minulle mustat teet alkavat maistua vasta kylmemmällä säällä, eli näillä nurkilla näin käy yleensä kesäkuusta syyskuuhun. Paris on huumaavan tuoksuista herkkua: lehtiä tuoksutellessa ylimpänä leijuvat mustan teen, vaniljan ja sitruunan aromit tasapainoisena. Teen valmistuttua vanilja pomppaa esille hiukan vahvempana ja muodostaa mustan teen kanssa pehmoisen ja lämpimän yhdistelmän. Väri on uskomattoman kaunis kuparinen. Metsästän tuoksusta kaikkea, mitä kylmänä aamuna kaipaa: villaviltti, takkatuli, hyvä seura, vapaapäivä. Harmikseni nuo jäävät liian usein unelman asteelle, vaikka tee tarjoaakin pikkuisen lohtua lupauksessaan. Ekstramakeutuksena olen käyttänyt hunajaa, mutta tee ei sitä välttämättä kaipaa lainkaan, sillä makeutta piisaa itse sekoituksessakin tarpeeksi.



sannabanana
Väriltään niin kaunista tämä tee!


Viikonloppuna mini-me istutti itselleen Jamie Oliver -puutarhan ja iloitsee jo kahden päivän kuluttua pikku taimista. Takapihalta saimme jo satoakin: retiisit alkavat olla valmiita. Minä aion nyt nauttia kahden päivän lomasta ja huomenna menen kauneusrentolaan hoidattamaan itseäni kolmeksi tunniksi. Koska olen sen arvoinen, vai miten se nyt meni?


sannabanana
Täällä kasvaa ainakin korianteria ja basilikaa.


sannabanana
Olen aika ylpeä näistä pikkuisista!

2 comments:

  1. Jälleen kerran houkutteleva teksti ja hienot kuvat! Yritin tässä männä päivänä juoda maustettua mustaa teetä (tiikerin päiväuni). Eihän siitä mitään tullut. Kaadoin saman ties viemäriin. Kateeksi käy, kun siellä päin mualimaa on kaikki hienot teeviritykset.

    Vihreän teen linjalla olen jatkanut (flowery orange pekoe, gunpowder, chung mee...) Pitäisi testata sitä koneichaa (kirjoitusasu oikein?) Jänskättää, mille se maistuu :-o

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kaunis :)
      Harmittavia tuollaiset vikatikkiteet :/
      Teekokeilusi kuulostavat kyllä mainioilta! Mukavia maisteluita (kerro kuinka kävi) :)

      Delete

Suuri kiitos kommentistasi!